Plecând de la ideea conform căreia aptitudinile impun limite asupra potențialului de succes al unei persoane în completarea anumitor sarcini, Fleishman a dezvoltat propria taxonomie.
Aceasta include 52 de aptitudini umane, care variază de la înțelegerea verbală la atenția selectivă. Totodată, taxonomia sa descrie diferențele individuale în performanța perceptiv-motorie.
Taxonomia lui Fleishman acoperă o varietate de aptitudini umane și nu adresează personalitatea, afectivitatea și nici interesele persoanelor. Taxonomia este o modalitate eficientă de a analiza cele mai importante abilități necesare diverselor ocupații (Gael, 1988; Landy, 1989). Taxonomia Fleishman poate fi utilizată pentru a determina nevoile de orientare școlară/academică, stabilirea obiectivelor de instruire profesională, proiectarea carierei, nevoile viitoare de recrutare etc.
O aptitudine izolată nu poate asigura succesul într-o activitate profesională, pentru că îndeplinirea oricărei activități profesionale necesită conlucrarea unui grup de aptitudini. Aptitudinea profesională e complexă şi nu poate fi determinată de un singur factor. Aptitudinile se bazează pe anumite premise, predispoziții ereditare, dar totodată, acestea se formează și se dezvoltă în timp, în funcție de mediu și educație.
Care sunt unele dintre aptitudinile tehnice necesare în meseria de pompier? Dar în meseria de controlor de trafic aerian? Dar operator filator?
Unele dintre cele mai importante activități pe care le fac pompierii sunt conducerea mașinii de pompieri la locul incendiului, utilizarea apei și a substanțelor ignifuge, salvarea oamenilor și animalelor aflați în pericol, acordarea de asistență medicală, învățarea de noi proceduri și a modului de utilizare a (noilor) echipamente/lor.
Pentru a îndeplini aceste sarcini, pompierii lucrează în echipă.
Pentru a oferi asistență medicală și a învăța noi proceduri, pompierul are nevoie de capacitate cognitivă.
Pentru a salva oamenii prinși în capcană și pentru a stinge efectiv incendiul, pompierul are nevoie atât de capacitate fizică, cât și de curaj, pe lângă capacitatea de a lua decizii și rezolva problemele.
Pentru a lucra în echipă cu colegii săi, dar și pentru a empatiza și menține un nivel optim de relaționare cu victimile incendiului, pompierul are nevoie de aptitudini de comunicare eficientă.
Pentru a conduce autospeciala, cu precizie și în siguranță, pompierul are nevoie de o vedere bună, orientare în spațiu, coordonare cu colegii, cunoașterea terenului, capacitatea de conștientizare a pericolelor din context, recunoașterea căilor directe și alternative pentru a ajunge la locul incendiului etc.
Enumerați aptitudinile tehnice (cognitive, psiho-motorii, fizice, respectiv senzoriale) existente în grupul vostru.
Dați exemple de aptitudini tehnice (cognitive, psiho-motorii, fizice, respectiv senzoriale) puse în acțiune de voi
Care ocupații necesită unele aptitudini tehnice (cognitive, psiho-motorii, fizice, respectiv senzoriale)?
Pentru a vă verifica înțelegerea cu privire la cele 4 categorii de aptitudini tehnice, accesați meniul acestui site.
Pentru a exemplifica munca grupului, în funcție de grupul în care ai fost repartizat(ă), notați răspunsurile în documentul accesibil la butoanele de mai jos.
Desenați/trasați harta/diagrama aptitudinilor tehnice (cognitive, psiho-motorii, fizice, respectiv senzoriale) pe care le aveți în echipa extinsă.
Stabiliți care sunt meseriile de interes în echipa extinsă.
Care sunt aptitudinile tehnice (cognitive, psiho-motorii, fizice, respectiv senzoriale) de care aveți nevoie pentru a fi candidați atractivi în piața muncii?
Pentru a performa în cadrul echipei, la fiecare 5 minute, aveți posibilitatea de a interacționa cu grupul vostru (pe parcursul unui minut).
În afară de aptitudini, îndeplinirea cu succes a unei activități e condiționată de cunoștințe și deprinderi, interese și atitudini. Cunoștințele și deprinderile în lipsa aptitudinilor, asigură îndeplinirea activităților profesionale numai la un nivel mediu. Dacă, pe lângă cunoștințe și deprinderi, mai există și aptitudini, atunci poți obține rezultate superioare în activitatea respectivă.
Odată ce conștientizăm propriile aptitudini de bază, ne este mult mai ușor să identificăm care dintre aceste abilități se potrivesc intereselor vocaționale proprii.